چهارشنبه, 01 آذر 1396 - Wednesday 22 November 2017

منبع: کتاب آیین شهروندی تالیف احمد معصوم زاده و داود آقارحیمی

 

 محیط خانواده 

  • همان طوری که پدر مادر نباید فرزندان خود را مجبور به ازدواج با کسی نمایند. حق شناسی حکم می کند که جوانان حتی الامکان با نظر والدین خود در راه ازدواج قدم گذارند.
  • طرز رفتار مرد نسبت به خانمی که با او ازدواج کرده، نباید با قبل از ازدواج تفاوت زیاد داشته باشد.
  • هیچ موقع از افراد خانواده در بین اقوام و آشنایان انتقاد نکنید. این کار صمیمیت و محبت را از بین می برد.
  • فرزندان خود را تشویق کنید تا همیشه به افکار مختلف توجه کنند و در نظریات خود متعصب نبوده و از شنیدن مطالبی بر خلاف عقاید خویش ناراحت نشوند.
  • تهمت زدن، عیوب دیگران را گفتن و دوستی را به دشمنی تبدیل کردن صحیح نیست.
  • عدم احساس مسئولیت در بین افراد خانواده می تواند عشق و شادی را از بین ببرد و اساس زندگی را بهم بریزد.
  • عدم سازش و نفاق افکنی در خانواده ها، نشانه کوته فکری و نداشتن تربیت صحیح است.
  • با دعوا و دشنام دادن به یکدیگر فقط شخصیت خانوادگی خود را پائین می آورید.
  • سعی کنید به خواسته ها، عادت ها و احساسات و خودخواهی های یکدیگر آشنا و بدان ها توجه داشته باشید.
  • بدبینی و خوشبینی بچه ها نیز از محیط خانواده سرچشمه می گیرد. آنها مقلّد خوبی هستند. کارهایی که بزرگتر ها انجام می دهند در کودکان اثر می گذارد.
  • کودکان در محیط خانواده بسیاری از آموزش ها را از طریق چشم های خود یاد می گیرند نه از طریق گوش. پس هر چه می بینند یاد می گیرند.
  • مراسم سوگواری
  • شرکت در مجالس یادبود یا ترحیم جنبه اخلاقی و انسانی دارد و آلوده کردن این اصول با حساب گری شخصی و توجه به موقعیت اشخاص جنبه غیر اخلاقی به خود می گیردد.
  • اظهار همدردی بوسیله نامه نباید طوری باشد که به جای آرام کردن شخص مصیبت دیده، غم و ناراحتی او را زیاد کند.
  • در مجالس ترحیم، سکوت، علامت احترام به مجلس است.
  • برخی افراد انقدر به اصول اخلاقی احترام می گذارند که حتی هنگامی که براری دشمن او مصیبتی روی داده است به او تسلیت می گویند و اظهار همدردی می کنند.
  • تعریف و تمجید از فردی که از دست رفته باعث ناراحتی بیشتر اشخاص مصیبت دیده می شود.
  • از خوردن غذای افراد مصیبت دیده خودداری کنید. هیچ کس محتاج یک وعده غذا نیست. خصوصاً صاحب عزا بچه های صغیر داشته باشد یا برای امورات زندگی معمولی خود مشکل داشته باشد
  • از پوشیدن لباس های شاد در مجالس عزا خودداری کنید.

 

محیط کار

  • اعتراف به اشتباه از ارزش شما نمی کاهد بلکه به ارزش و منزلت شما می افزاید.
  • با ارباب رجوع با درشتی و خشونت حرف زدن خلاف کرامت انسانی است.
  • یک رئیس خوب باید از نظر اخلاقی نیز برای همکاران خود سرمشق باشد.
  • یک رئیس یا مدیر شایسته اشتباهات کارکنان خود را بزرگ نکرده، آنها را نادیده می انگارد یا دوستانه و بطرز آموزنده ای تذکر می دهد. ولی در مورد خطاهای بزرگ سهل انگاری نمی کند.
  • رفتار کارکنان ادارات و موسسالت در قضاوت مردم نسبت به آن سازمان و موسسه تأثیر فراوان دارد.
  • رعایت ادب و احترام به دیگران در حین کار، هر کسی را نزد همکاران خود محبوب می سازد.
  • کاری را قبول کنید که نه تنها به آن علاقمند هستید بلکه قدرت و توانایی انجام ان را نیز داشته باشید.
  • در معرفی خود به صاحب کارتان، خود را آنچنان که هستید معرفی کنید نه کمتر و نه بیشتر.
  • سر وقت حاضر شدن نشانه ان است که شما فردی منظم و وقت شناسی هستید.
  • لباس تمیز و مناسب بپوشید و از پوشیدن لباس های جلف خودداری کنید زیرا اولین ملاک قضاوت افراد در باره شما، وضع ظاهری شماست.
  • بعضی ها تلفن محل کار خود را به هیچ کس نمی دهند و حتی به افراد خانواده خود توصیه می کنند که جز در موارد ضروری از تلفن زدن به آنها خودداری کنند
  • هیچ وقت خانمی را در محل کار خود به اسم کوچک صدا نزنید مگر انکه خود او از شما خواسته باشد.
  • در مقابل مافوق خود از جا بلند شوید و این کار را برای کسانی که ارباب رجوع زیاد دارند لازم نیست.
  • خانم ها باید لباس ساده بپوشند و در محیط کار از آرایش کردن بپرهیزند . آرایش پشت میز کار صحیح نیست.
  • نسبت به مکانی که کار می کنید وفادار باشید و اسرار انجا را فاش نکنید.
  • در محیط کار از تلفن کمتر استفاده نمائید.
  • در محیط کار با همکاران خود داد و ستد مالی نداشته باشید . داد و ستد مالی سرانجام به جر و بحث کشیده می شود و دوستی ها را کمرنگ می سازد.
  • از چاپلوسی و تملّق بپرهیزید. دوستان شما خیل یزود رفتار واقعی را از تملّق تشخیص می دهند.
  • اگر در محیط کار مسئولیت دارید در رفتار خود نسبت با کار کنان ، همراه با عدالت و قدر شناس باشید.
  • هیچ وقت نسبت به کارفرمای قبلی خودتوهین آمیز صحبت نکنید.

 

رفتار با خدمتکاران

 

  • برای انتخاب یک مستخدم همان اندازه دقت لازم است که برای انتخاب یک دوست.
  • از توبیخ و سرزنش مستخدم در حضور دیگران خودداری کنید.
  • یک خدمتکار یا مستخدم کاردان و صمیمی یار و مددکار خانواده است.
  • هرگز اجازه ندهید بچه ها به مستخدمین و پرستارها بی احترامی کنند. اگر بچه ها در خانه با ادب نباشند در بیرون نیز نمی توانند مودب اشند.
  • به بچه ها توضیح دهید شما با مستخدمین هیچ فرقی ندارید. آنها هم انسان هستند و برای یک زندگی شرافتمندانه زحمت می کشند.
  • رفتار خوب شما با مستخدمین ، حس مسئولیت را در انها بر می انگیزد.
  • حقوق مستخدمین خود را سر موقع بپردازید.آنها نیز خرج دارند و ممکن است به حقوقشان نیاز داشته باشند.
  • بهترین تشویق برای خدمتکار این است که ارزش کار او را بدانید و کار او را مهم بدانید.

 


میدان های ورزشی

 

  • هدف از ورزش تآمین تندرستی افراد ، بالا بردن سطح اخلاق و سالم سازی جامعه است.
  • ورزش قهرمانی، تماشاچی ایجاد می کند نه ورزشکار.
  • اخلاق و ورزش برای همه از عواملی است که میتواند محیط سالم تری بوجود آورد و سلامت عمومی را تأمین کند.
  • اگر به تیمی علاقه دارید به برد و باخت انقدر اهمیت ندهید که صحنه میدان های ورزشی به آموزشگاهی برای فحش و ناسزا تبدیل شود و بازیکنان را که شاید برادر منو یا شما باشند مورد بی احترامی قرار دهید.
  • ورزشکاران با یکدیگر دوست هستند، ما چرا برای برد و باخت انها باید با همدیگر بجنگیم و حرکات ناشایست بروز دهیم.
  • آنهایی که برای سرگرمی و تفریح و لذت از بازیها به میدانهای ورزشی می روند، انتظار ندارند که کلمات زشت بشنوند و بهترین ساعات زندگیشان به تلخی تمام شود.
  • رفتار تماشاچیان در مسابقات ملاک قضاوت خارجیان نسبت به یک ملّت است.
  • در میدان های ورزشی با مامورین انتظامی و مسئولین ورزشگاه در جهت برقراری نظم همکاری کنید.
  • پس از مسابقات اگر طرفدار تیمی هستید که برنده نشده است، خشم و ناراحتی خود را با تخریب اموال عمومی نشان ندهید. زیرا با این رفتار، فردی بی مسئولیت ، خطر ناپذیر و خودخواه شناخته خواهید شد.

 


اماکن و اموال عمومی

 

  • هزینه ساخت اماکن عمومی را شما پرداخت می کنید و متعلق به همه شهروندان است. از تصرف نابجا و صدمه زدن به آن پرهیز کنید.
  • در اماکن عمومی مانند پارک ها، شهرهای بازی، کنار گذر رودخانه و استراحت گاههای شهری از محل های تعیین شده برای استراحت یا صرف غذا استفاده کنید.
  • در صورت صرف غذا حتما زباله ها و پسماندهای خود را در سطل مخصوص بریزید و در محوطه رها کنید.
  • از نوشتن یا حک علامت به عنوان یادگاری در اماکن عمومی پرهیز کنید.
  • برای تبلیغات و اطلاع رسانی از اماکن مخصوص به این امر استفاده کنید و از نوشتن روی دیوارهای منازل، ادارات و صندوق های پست، برق و تلفن خودداری کنید.
  • پل ها یعابر پیاده برای حفظ امنیت و سلامت شما ساخته شده است. از اویزان شدن به میله ها و شوخی ها ی خطرناک یا تصرف ان برای خوابیدن و دست فروشی استفاده نکنید.
  • از روشن کردن آتش و تجمع در زیر پل ها یا بلوار خیابان ها و پیاده روها و ایجاد زحمت در تردد دیگران اجتناب کنید.

 


احترام به حقوق دیگران

 

  • در زندگی یک اصل کاربردی برای ایجاد آرامش وجو دارد و آن احترام به حقوق دیگران است.
  • هرانچه که برای خود می پسندید و برای خود بهترین می دانید ان را برای دیگران بپسنیدی. رعایت حقوق دیگران رعایت حقوق شماست.
  • احترام افراطی در مسائل شهری به مشکل دست و پا گیری به نام تعارف تبدیل می شود و تعارف به خصوص در حین رانندگی معنا ندارد. بلکه رعایت حق تقدم و طی مسیر با سرعت مطمئنه ارزش است.
  • وقتی کسی به اشتباه یا به عمد حقوق شما را رعایت نکرد از هر گونه درگیری لفظی یا فیزیکی خودداری کنید. با او گفتگو کنید. با او گفتگو کنید و با صبر و حوصله علت را جویا شوید، هنگامی که قانع نشدید به مسئول مربوطه مراجعه کنید.
  • برای جابجایی وسایل حجیم و سنگین از اتوبوس و یا متروی شهری استفاده نکنید تا دیگران دچار زحمت نشوند.
  • برای انجام هر گونه عملیات بانکی از دستگاه مربوطه شماره دریافت کنید و منتظر بمانید.
  • از اموال عمومی و امکانات داده شده به شما به عنوان مسئول یا کارمند دولت در حین انجام وظیفه استفاده کنید و از آن استفاده شخصی و خانوادگی ننمایید.
  • از پاک کردن وسیله نقلیه خود در جلوی درب منازل و ادارات خودداری کنید.
  • از درآوردن کفش خود در مجامع عمومی خودداری کنید.
  • وقتی مراسم شادی یا عزادر منزل خود می گیرید حتماً به ساعت برگزایر ان توجه کنید تا مزاحم استراحت همسایه ها نشویدو در بعضی از مواقع بهتر است همسایه ها قبلاً از برگزاری مراسم مطلع شوند.

 

مسئولیت پذیری

 

  • در زندگی شهری اشخاص وظایف مختلفی دارند و هر کس در انجام وظیفه خود مسئول است.
  • مهمترین وظیفه در جامعه شهری عمل به وظیفه انسانی و شهروندی است.
  • عمل به قانون، همکاری با دیگران، برخورد صمیمی و کریمانه با همشهریان، داشتن صبر و حوصله، خودداری از پیش داوری، کنترل خشم، کمک به همشهریان، رعایت حقوق دیگران از مهم ترین وظایف شهروندی است.
  • هر کس در زندگی شهری مسئولیتی دارد که لازم است در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشد تا به خوبی بتوالند به آن عمل کند.
  • در مواقع بحرانی مانند سیل، آتش سوزی و زلزله برای کمک به آسیب دیدگان با مأمورین مربوطه همکاری کنید.
  • سعی کنید شماره تلفن های ضروری شهری را به خاطر سپرده یا به همراه داشته باشید.
  • هنگامی که کسی از ما ادرس می پرسید به بهترین نحو پاسخگو باشیم. خودمان را جای او بگذاریم و در صورتی که اطلاعات ما از پادرس کافی نیست مودبانه عذرخواهی کنیم.
  • هنگام برخورد با گرانفروشی یا کم فروشی و مواجه شدن با تخلفات صنفی حتماً سازمان تعزیرات حکومتی یا بازرسی اصناف را مطلاع کنید و از شیوع آن خودداری کنید.
  • مهم نیست وظیفه ای که بر عهده ماست کوچک باشد یا بزرگ، مهم اخلاص ، صمیمیت و دقت در انجام کار است.
  • در عبور و مرور از عرض خیابان ها به کودکان، کهنسالان یا بیماران کمک کنید.
  • در صورت تصادف رانندگی و برخورد با عابر پیاده و یا در صورت مشاهده مصدومین حادثه رانندگی انها را به نزدیکترین مرکز درمانی برسانید.
  • غفلت و سهل انگاری در انجام وظیفه شهری باعث رواج بی تفاوتی در جامعه می گردد.

 

زباله شهری

 

  • وجود زباله و پراکندگی آن در سطح شهرنشانه خوبی برای شهروندان نیست. تولید زباله در شهر توسط شهروندان صورت می گیرد.
  • با جمع آوری زباله در سطح کوچه، خیابان و محل کار یا زندگی خود رد حفظ بهداشت جامعه و زیباسازی آن بکوشیم.
  • زباله های خود را در ساعات تعیین شده توسط شهرداری به بیرون از خانه و در جایی مناسب بگذارید.
  • زباله ها را در جوی آب یا کنار کوچه و خیابان رها کنید. زباله ها در سطل های تهیه شده بیندازید.
  • شهروندان مسئول با تفکیک زباله های تر و خشک، شهرداری را در خدمت رسانی بیشتر یاری می کنند.
  • اگر خارج از نوبت زباله ها را به بیرون از خانه و محل کار بگذارید، شهرداری ناچار است برای جمع اوری انها دوباره توسط مأمورین زحمت کش خود اقدام کند و این کار هزینه اضافی به دنبال دارد و این هزینه را شما شهروند عزیز می پردازید.
  • زباله های منزل یا محیط کار خود را در نایلون یا بسته های محفوظ قرار دهید تا از انتشار آن جلوگیری شود.
  • در شهر های پر جمعیت هزینه های جمع آوری زباله بسیار زیاد است بطوری که با یک دهم آن می توان تعداد زیادی مراکز فرهنگی، هنری و آموزشی در سطح شهر ساخت. پس از تولید زیاد زباله و انتشار آن جلوگیری کنید.
  • پرتاب زباله از ماشین در سطح شهر نشانه بدی است. پس با انداختن زباله در زباله دان نظم و شعور اجتماعی را به کودکان خود بیاموزید.
  • در جمع آوری زباله در محیط خانواده ، محیط کار و یا در سطح شهر پیش قدم باشید.

 

محیط زیست

 

  • محیطی که در آن زندگی می کنید را دوست بدارید و با آن مهربان باشید.
  • شهری که در آن زندگی می کنید را از هر گونه آسیب حفظ کنید، زیرا در صورت رسیدن آسیب به خودمان آسیب می بینیم. جای جای شهرمان متعلق به ما و جزئی از وجود، شخصیت و گذشته و آینده ماست.
  • از هر هزینه ای برای زیباسازی و حفظ شرایط طبیعی محیط زیست خود استقبال کنید.
  • فضای سبز از حلقه های طلایی محیط زیست است. مقدار آن را با کاشت درختان همیشه سبز در حیاط خانه، کوچه و محله خود زیاد کنید.
  • با رسیدگی و مواظبت از فضای سبز حسّ سرسبزی و جوانی را تجربه کنید.
  • وقتی به کوه یا کنار رودخانه یا پارک می روید از شکستن درختان، کندن گلها یا پرتاب سنگ در رودخانه اجتناب کنید.
  • در استفاده از مناظر طبیعی و لذت بردن از آنها هرگز صرفه جویی نکنید اینها مواهب الهی است که بطور رایگان در اختیار ماست.
  • در مسیر رودخانه ها، کوهها و بوستانها از ریختن زباله جداً خودداری کنید که چهره زیبایی مناظر طبیعی را زشت می کند.
  • اماکن طبیعی توسط شهرداری ها یا سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می شود. با مأمورین مربوطه همکاری نمائید.
  • بلوار های کنار خیابان و کنار گذر های سرسبز جای نشستن و خوابیدن نیست.
  • کاشت هر نهال ضامن سلامت، طراوت و زیبایی محل زندگی شماست.
  • در صورت قربانی کردن گوسفند یا سایر حیوانات اهلی، پسمانده ای ان را در جوی آب خیابان، رودخانه و کوه رها نکنید. آن ها را در کیسه های مخصوص بگذارید و یا در طبیعت دفن کنید.

 

بهداشت فردی

 

  • رعایت بهداشت فردی و داشتن ظاهر مناسب در حفظ و ایجاد ارتباط با دیگران بسیار موثر است.
  • تمیزی لباس، آراستگی موی سر، ناخن های کوتاه، همراه داشتن دستمال کاغذی و شانه مخصوص شما را به عنوان شهروندی آراسته و دوست داشتنی معرفی می کند.
  • از رها کردن دستمال کاغذی مستعمل در خیابان و اماکن عمومی خودداری کنید.
  • عطسه ، سرفه، خمیازه و بوی بد دهان خود را با دستمال کاغذی کنترل کنید تا باعث ناراحتی دیگران نشود.
  • از بازی کردن در انظار عمومی بپرهیزید. این حالت شخصیت جالبی از شما در افکار دیگران بجا نمی گذارد.
  • سعی کنید برای خوردن آب در مکان های عمومی از لیوان یکبار مصرف یا لیوان مخصوص به خود استفاده کنید.
  • خمیازه کشیدنت در مکان های عمومی باعث سرایت بی حالی و سستی به دیگران خواهد شد.
  • قبل و بعد از غذا خوردن ، دست و دهان و دندان های خود را بشویید و در حضور دیگران از خلال دندان استفاده نکنید.
  • خوابیدن به موقع و به اندازه باعث ایجاد روحیه شاد و پر انرژی می گردد. کم خوابیدن به خصوص در شب باعث از دست رفتن انرژی فکری و بدنی شما خواهد شد.
  • بعد از خوردن هر نوع مواد غذایی تند و بودار مسواک بزنید و در صورت امکان از آدامس های خوشبو کننده استفاده کنید.

 

سیگار کشیدن

 

  • سیگار و پیپ کشیدن برای تندرستی مضر است و به زیبایی لطمه می زند.
  • دود سیگار یا پیپ را به طرف صورت دیگران دمیدن و در فضای بسته سیگار کشیدن خلاف ادب است.
  • تمیز کردن پیپ یا چوب سیگار در حضور دیگران جالب نیست.
  • موقعی که می خواهید حرف بزنید سیگار را از لب خود بردارید.
  • سیگار کشیدن یک مسئله شخصی است ولی نباید برای دیگران ایجاد ناراحتی کند.
  • سیگار کشیدن رد تاکسی ، تئاتر، سینما، اتوبوس، معابر عمومی نشانه عدم توجه به تمایلات و حقوق دیگران است.
  • در مهمانی ها از کشیدن سیگار و ریختن خاکستر سیگار در گلدان یا استکان چای خودداری کنید.
  • اگر در جایی مهمان هستید حتی الامکان سیگار نکشید و قبل از سیگار کشیدن از میزبان اجازه بگیررید.
  • هرگز نخواهید با سیگار کشیدن یک شخصیت تأثیر گذار داشته باشید، زیرا که عموم جامعه از سیگار و سیگاری دوری می کنند.
  • سیگاری ها نباید در حضور دیگران از کشیدن سیگار تعریف نموده و یا آن را به غیر سیگاری ها تعارف نمایند چرا که این کار تبلیغ یک امر ناپسند است.

 

صرفه جویی در آب
  • در زندگی شهری و منابع و امکانات محدود است. صرفه جویی یک اصل است.
  • هنگام شستشوی وسیله نقلیه تا اندازه ای که می توانید از آب تصفیه شده استفاده نکنید و به جای ان از یک سطل آب و پارچه یا ابر استفاده کنید.
  • حیاط و جلوی درب منزل و مغازه را با جارو تمیز کنید.
  • برای ساخت و ساز از آب تصفیه شده استفاده نکنید.
  • هر چند وقت یک بار شیرهای آب خانه را به مدت 2 ساعت ببندید و با یادداشت نمودن رقم روی کنتور مقدار مصرف آب را کنترل کنید تا در صورت مشاهده مصرف غیر طبیعی نسبت به تعمیر احتمالی ترکیدگی لوله آب اقدام کنید.
  • برای آبیاری باغچه و فضای سبز از آب پاش استفاده کنید و از رها کردن شیلنگ آب خودداری کنید.
  • در تابستان از پر کردن حوض و یا استخر با آب تصفیه شده خودداری کنید.
  • در هنگام استحمام به مصرف کنترل شده آب توجه کنید.

 

صرفه جویی در برق

  • در طول روز از پرده های نازک استفاده کنیم تا مجبور نباشیم برای روشن نگهداشتن اطاق ها از روشنایی لامپ استفاده کنیم.
  • به جا یلامپ های رشته ای که ایجاد گرما می کنند از لامپ های کم مصرف استفاده کنیم.
  • از به کار بردن وسایل برقی پر مصرف در شب مثل اتو، بخاری برقی، سماور برقی و ماشین لباسشویی خودداری کنید.
  • از باز و بسته کردن بیش از حد درب یخچال خودداری کنید و یخچال را در کنار وسایل گرمازا قرار ندهید.
  • لامپ ها ی اضافی را خاموش کنید و از بکار بردن چند وسیله برقی بطور هم زمان خودداری کنید.

 

صرفه جویی در گاز

  • از نظر علمی با بالا بردن شعله گاز نتیجه ی دلخواه شما بدست نمی آید و فقط انرژی بیشتری به هدر می رود.
  • در ساختن خانه ها یخود از پنجره های دوجداره استفاده کنید تا از انرژی گرمایی کمتری برای گرم کردن محیط استفاده کنید.
  • شومینه، بخاری و رادیاتورها را در کنار پنجره یا درب ورودی قرار ندهید.
  • بجای اینکه محیط خانه را بیشتر گرم کنید لباس گرمتر بپوشید.
  • در صورت بالارفتن دمای خانه، شعله وسیله گرمایشی خود را کمتر کنید و درب یا پنجره را باز نکنید.

 

وقت شناسی

  • وقت شناسی و وفای به عهد خود یعنی اهمیت دادن به وقت خود و احترام به دیگران است.
  • زندگی فقط کار نیست. زمان خود را مدیریت کنید و برای استراحت، تفریح و مطالعه و دیدار اقوام و دوستان وقت بگذارید.
  • زیاده روی در یک کار و نداشتن اولویت در انجام کارها اوقات شما را یکنواخت و از رسیدن به امور دیگر زندگی محروم می کند.
  • وقتی با کسی قرار ملاقات می گذارید سعی کنید سر وقت حاضر شوید واز قبل زمان های پیش بینی نشده مانند ترافیک یا حوادث پیش بینی نشده را لحاظ کنید تا به موقع برسید.
  • اگر احتمال رسیدن به قرار و جلسه ای که از قبل تنظیم شده را نمی بینید حتماً از قبل اطلاع دهید.
  • برای برگزاری جلسات و مراسم های خود زمان مناسبی را انتخاب کنید.
  • انجام کارهای مهم خود را در اولین زمان ممکن انجام دهید تا به آرامش بیشتری کارهای دیگر ار مدیریت کنید.
  • در اوقات کاری از هر کاری استقبال کنید و تحدید ها را به فرصت تبدیل کنید.
  • از پرسه زدن در شهر و از هدر دادن اوقات خود پرهیز کنید و اگر برنامه مشخصی ندارید به پارک، سینما ، کتابخانه و موزه بروید.
  • در اتوبوس، متروی شهری، صف بانک، نانوایی و اماکن عمومی فرصت مطالعه را از دست ندهید.

 

کتاب خوانی

  • از بهترین عادت های خوب شهروندی و کنار آمدن با زندگی شهری، مطالعه ی کتاب های دوست داشتنی است.
  • اگر به طور تخصصی مطالعه ندارید با خواندن روزنامه، رمان و مجلات شروع کنید.
  • برای بالا بردن سطح زندگی خود حتما روزی 15 دقیقه کتاب بخوانید.
  • لازم نیست حتما کتاب به همراه داشته باشید به موضوعاتی که مطالعه کردید فکر کنید. این کار باعث بالا بردن بینش و حفظ مطالب خوانده شده می گردد.
  • برای ترویج کتابخوانی در خانواده یک قصه جذاب و شنیدنی تعریف کنید و از کودکان خود بخواهید آن را هر طور که مایل هستند تمام کنند و برای شما تعریف کنند.
  • از کتاب های جذاب و کاربردی برای هدیه به دیگران استفاده کنید.
  • کتاب ها نسخه های ارزشمندی برای حل مشکلات شما ارائه می کنند که با کمترین هزینه بهترین راهکارها را نشان می دهند.

 

سلام و احوال پرسی
  • از نظر اخلاقی همواره کوچک ترها به بزرگ ترها سلام می کنند و بزرگترها هم لازم است با صمیمیت جواب آن ها را بدهند.
  • یک نوع خودخواهی این است که فرد پاسخ سلام دیگران را ندهد، یا حتی با سردی و بی تفاوتی سلام را پاسخ دهد.
  • اگر شخصی از بزرگتر از خودش انتظار سلام داشته باشد کار درستی نیست و البته از انواع تواضع آن است که فرد در سلام کردن بر دیگران سبقت بگیرد.
  • آقایان در مواجهه با خانم ها باید در سلام کردن پیش دستی کنند.
  • باید توجه داشت که افراد سیگاری نباید هنگام سلام کردن، سیگار به لب داشته باشند. سلام کردن در حالی که سیگار بر لب باشد نشانه بی ادبی است.
  • در هنگام سلام و احوال پرسی از دوست خود، نخست باید توجه داشته باشیم که او حوصله و فرصت شنیدن گفته های ما را دارد.
  • اگر جند نفر ایستاده و مشغول گفت و گو هستند بهتر است ما به آنها سلام کنیم.
  • اگر بیرون از منزل دوست یا آشنایی را دیدیم بهتر است به او سلام کنیم و با بی اعتنایی از کنار او نگذریم.
  • کنجکاوی در زندگی دیگران به ویژه زندگی خصوصی افراد کار پسندیده ای نیست. فهمیدن این کار از زبان دیگران باعث رنچش آنها از شما خواهد شد.
  • اگر یک فرد بزرگ ما را به اسم کوچک صدا می زند، دلیل بر آن نیست که ما هم اجازه داشته باشیم وی را با اسم کوچک صدا بزنیم.
  • اگر کسی برای بیان مطلبی یا کاری پیش ما می آید، باید بایستیم و به حرف هایش گوش دهیم . زیرا راه رفتن نوعی بی توجهی محسوب می شود.

 

معرفی اشخاص به یکدیگر

  • وقتی کسی به فردی که درای جایگاه اجتماعی بالایی است معرفی می شود،باید صبر کند تا آن شخص اقدام به دست دادن با او کند.
  • افراد سالخورده را باید با گفتن نام خانوادگی به دیگران معرفی کرد، اما در معرفی جوانان هم نام و هم نام خانوادگی را گفت. در معرفی کودکان صرفاً بیان نام کوچک کافی است.
  • اگر شما به یک مهمانی دعوت شده اید و یک یا چند دوست از دوستانتان را با خود بردهاید، شایسته است که دوستان خود را به میزبان معرف یکنید.
  • شناساندن مهمان به همدیگر در یک مهمانی بر عهده میزبان است.
  • وقتی که دو شخص را به هم معرفی کردید، آنها راوادار به دست ادن با هم نکنید.
  • در هنگام معرفی افراد و آشنا شدن با دوستان جدید از جویدن آدامس اجتناب کنید، زیرا که شما را فردی بی قید و ادب به شمار خواهند آورد.
  • همیشه باید افراد کوچکتر به بزرگتر معرفی شوند.
  • وقتی دو مرد به هم معرفی می شوند اگر یکی نشسته و دیگری ایستاده است، شخص نشسته باید به پا خیزد ولی در مورد خانم ها این مسئله ضرورت ندارد.
  • وقتی می خواهیم دو خانم را به هم معرفی کنیم، ابتدا باید خانم مجرد را به خانم متأهل معرفی کنیم.
  • هنگامی که شما را به دیگران معرفی می کنند کمی لبخند بزنید واندکی سر خود را پایین بیاورید.
  • در مهمانی های کوچک تازه واردها باید به وسیله میزبان به هم معرفی شوند.
  • کودکان را خیلی ساده و خودمانی به هم معرف یکنید.

 

دست دادن

  • شیوه دست دادن همانند راه رفتن ، بیانگر خلق و خوی و روحیات افراد می باشد.
  • هرگاه شخصی برای دست دادن به شما، دست خود را جلو آورد به او دست دهید، هر چند از سطوح پایین اجتماع باشد یا از او خوشتان نیاید.
  • هنگام دست دادن با یک فرد لازم است که مستقیماً به چشمان وی نگاه کنیم و رضایت خودمان را زا دیدن وی، به وسیله کمی خم کردن سر به او نشان دهیم.
  • هنگام دست دادن باید کمی دست طرف مقابل را فشرد تا او در وجود شما احساس صمیمیت کند.
  • هنگام دست دادن به فرد مقابل باید فاصله ی خود را با او کم کنیم و به او نزدیک شویم، زیرا عقب ایستادن و جلو نرفتن بی ادبی محسوب می شود.
  • بوسه بر دست پدر و مادر ، معلم ، افراد سالخورده و آنانی که حق بر گردن ما دارند، علامت آن است که شما فردی مودب هستید و قدر زحماتشان را می دانید.

لباس پوشیدن

  • وضع ظاهری شما اولین چیزی است که در برخورد با افراد در ذهن ایشان اثر می گذارد.
  • معمولاً از وضع ظاهری شما درباره شما داوری خواهدشد، مگر آنکه افرادی که با شما برخورد داشته اند از قبل شما را بشناسند.
  • لباس هر شخصی نشان دهنده ذوق آن فرد می باشد و هم چنین سلیقه ی افراد را نیز به خوبی نشان می دهد.
  • پاکیزگی لباس امری ضروری است ، همچنین لباس باید با سنّ ، جایگاه و مکانی که در آن مشغول به فعالیت هستید سازگار باشد.
  • دانستن اینکه کدام لباس با کدام شکل و رنگ برای فرد مناسب است، اول در خوش پوشی است.
  • پوشیدن لباس های که اصطلاحاً « تو چشم می زند» درست نیست.
  • پوشیدن لباس های راحتی مثل پیژامه توسط آقایان در حضور خانم ها و کوچه وخیابان کار شایسته ای نیست.
  • افراد معمولاً دوست ندارند که دیگرانلباسهایشان را بپوشند ، پس قرض گرفتن پوشاک دیگران کار مناسبی نیست.
  • نوع لباس پوشیدن هر فرد معرّف شخصیت روانی اوست ، استفاده از پوشش های نامناسب باعث خدشه دار شدن شخصیت خواهد شد.
  • نوع لباس و رنگ آن از لحاظ روانی بر انسان تأثیر دارد.
سخن گفتن
  • سعدی در گلستان می گوید: تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد بنابرین چگونگی حرف زدن نشان دهنده شخصیت افراد است، حال آنکه توجه به آهنگ کلام نیز بسیار مهم است.
  • از موراد خلاف ادب آن است که فرد با خشونت و فریاد حرف بزند و یا کلمات زشت به کار ببرد. ملایم سخن گفتن نشانه ی متانت و وقار شخص است.
  • اگر که می خواهید کلام شما بر فرد مقابل موثر واقهع شود، بهتر است از ضرب المثل، شعر،سخن بزرگان و... کمک بگیرد.
  • تا وقتی که شخص حرفی را به زبان نیاورده است فرصت دارد آن را خوب بسنجد و سپس بگوید ، امّا اگر سخنی نسنجیده را بر زبان بیاورد دیگر فرصت جبرانی وجود ندارد.
  • ساده سخن گفتن و استفاده از کلمات دل نشین بهترین کار در سخنرانی است.
  • بهترین کار در زمان عصبانیت آن است که از موضوعی که عصبانی شده ایم فاصله بگیریم تا آرامش خود را به دست بیاوریم و حرفی نزنیم تا بعدها از حرفی که زده ایم پششیمان شویم.
  • پوشش مناسب و چهره بشّاش به سخنران اعتماد به نفس بیشتری می دهد.
  • یک سخنران نباید از کلمات زشت و ناپسند استفاده کند و یا در صدد تخریب شخصیت افراد بر آید، همچنین حرف زدن از کسانی که در جمع حضور ندارند اگر به جهت تخری شخصیت باشد ناپسند است.
  • عموم افرادی که بیان خوبی دارند، آنهایی هستند که خوب گوش داده اند.
  • افراد با روحیه و پر انرژی، عامل انتقال خوش بینی به دیگران هستند.
  • برخی از افراد مداوم سوگند می خورند که این نشانه عدم اعتماد به نفس و سبب بی ارزش شدن سوگند می گردد.
  • برخی از افراد تکیه کلامی دارند که پیوسته آن را تکرار می کنند و این نشانه ضعف در سخن گفتن است.
  • کسی که در جملات خود واژه ای خارجی به کار می برد قصد خود نمایی دارد.
  • وقتی از کسی تعریف و تمجید می کنید اگر دور از حقیقت باشد چاپلوسی محسوب خواهد شد.
  • در همه چیز رعایت اعتدال خوب است، حتی اگر شوخی و مزاح هم می کنید این اعتدال را رعایت کنید.
  • از به کار بردن کلماتی که در افراد حس حقارت ایجاد می کند اجتناب کنید.
  • در سخنرانی بهتر است از کلمات فارسی استفاده کنیم تا همه بتوانند گفته های ما را بفهمند ، این کار تأثیر بیشتری بر مخاطب خواهد داشت.
  • تا پایان سخن دیگران صبر کنید سپس اگر حرفی دارید بگویید، قطع کردن سخن دیگران بی ادبی است.
غذا خوردن
  • یکی از چیزهایی باعث جلب توجه دیگران می شود چگونگی غذا خوردن است.
  • هنگام صرف غذا از انجام برخی امور همانند خمیازه کشیدن ، بینی گرفتن، خاراندن و شانه کردن سر باید امتناع کرد.
  • هنگام غذا تلاش کنید که همراه دیگران پیش بروید، همچنین خیلی تند و یا خیلی آرام غذا نخورید.
  • در مهمانی وقتی غذا می خورید ، تلاش کنید جمع و جور بنشینید و خیلی روی میز یا سفره خم نشوید.
  • اگر سر میز غذا جای شما مناسب نیست و می خواهید صندلی را حرکت دهید، حتما از جای خود بلند شوید و بعد صندلی را جا به جا کنید.
  • هر قدر لقمه ی شما کوچکتر باشد، آن را راحت تر می جوید و بهتر می خورید.
  • دستمال سفره را حتماً روی پای خود قرار دهید ، اما دستمال سفره کودکان را زیر چانه انها ببندید.
  • مراقب باشید که هنگام صرف غذا صحبت نکنید ولی اگر لازم بود حداقل قاشث و چنگال را در هوا حرکت ندهید.
  • وقتی قاشق یا چنگال روی زمین افتاد برای خوردن غذا از قاشق و چنگال دیگری استفاده کتید.
  • بستن دهان هنگام غذا خوردن امری ضروری است. در ضمن تلاش کنید قاشق و چنگال شما با برخورد به بشقاب ، اعصاب دیگران را خرد نکند.
  • مایعات را به آرامی و فاصله دار بنوشید و هورت نکشید .
  • بیرون آوردن غذایی که وارد دهان کرده اید و داغ بوده منظره ای نا زیباست، با نوشیدن آب داغی آن را برطرف کنید.
  • غذا همانطور که ظرف جداگانه ای دارد، قاشق جداگانه ای نیز دارد.
  • اگر چیزی را می خواهید که در دسترس شما نیست از دیگران خواهش کنید تا ان را به شما بدهند، هرگز خودتان روی میز با سفره خم نشوید.
  • هیچگاه لیوان را از لبه ی آن نگیرید و بهتر است نوشیدن مایعات به وسیله ی لیوان صورت گیرد، مگر آنکه در مسافرت باشید و لیوان در دسترس نباشد.
  • خوردن غذا لبها را چرب می کند ، هر گاه خواستید با لیوان چیزی را بنوشید ابتدا لب خود را پاک کنید تا لیوان چرب نشود.
  • لیس زدن دست ها و خلال کردن دندان ها در حضور دیگران دور از ادب است.
  • قبل از خوردن غذا خدا را به خاطر نعمت هایش سپاس گویید و هم زمان با دیگران شروع به غذا خوردن کنید.
  • در مهمانی ها اگر غذا باب میل شما نبود ، طوری رفتار کنید که میزبان از این موضوع مطلع نشود.
  • اگر در مهمانی احساس کردید مقدار غذا به حدّ کافی نیست، بشقاب خود را زیاد پر نکنید تا کمبود آن احساس نشود.
  • بعد از پایان غذا از میزبان به خاطر طبخ غذا و پذیرایی تشکر کنید.

 

  • در رستوران ممکن است شخص مشهوری را در رستوران ببینید ، سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید و مزاحم تفریح و غذا خوردن او نشوید.
  • اگر کمبودی در پذیرایی وجود دارد حتی الامکان آشکار نکنید یا حداقل به آرامی به مسئول پذیرایی بگویید.
  • وسایل اضافی خود را روی میز نگذارید ، بهتر است آنها را روی یکی از صندلی ها قرار دهید.
  • پس از انتخاب غذا، سفارش غذا را به یک نفر واگذار کنید .البته بهتر است این فرد بزرگتر خانواده باشد.
  • غذایتان را به اصرار به بشقاب دیگران نریزید.
  • وقتی کسی از شما پذیرایی می کند از او ایراد نگیرید.
  • به پیشخدمت انعام دهید تا دفعات بعد به شما توجه بیشتری داشته باشد.
  • در صورتی که پیشخدمت به شما نزدیک است او را صدا کنید، اما اگر دور است کافی است دست خود را بلند کنید.
  • با دیدن دوستان در رستوران فوراً به سراغ انها نروید ، یک سلام علیک از راه دور کافی است.
  • اگر یک زن ومرد سر میزی نشسته اند و مرد دیگری سراغ آن میز می اید ، بلند شدن مرد کافی است نیازی نیست خانم از جای خود بلند شود، اما اگر خانم سالخورده ای سر میز آمد لازم است هر دو از جای خود برخیزند و تا او ننشسته ، ننشیند.
  • وقتی می خواهید غذا بردارید از قاشق و چنگالی استفاده کنید که پیش از ان به دهان نزده باشید.
  • پس از صرف غذا فوراً از رستوران خارج شوید تا جایی برای حضور دیگران مهیا شود.
  • پرداخت صورت حساب و پاداش خدمتکاران را به بزرگ خانواده واگذار کنید و اگر قرار است پول غذا را خانم حساب کند، بهتر است پول را به آقا و یا بزرگ خانواده بدهد تا او پرداخت کند.
  • وقتی کسی را برای صرف غذا به رستوران دعوت می کنید، از قبل میز را رزرو کنید تا مهمانان شما به محض ورود جایی را برای نشستن داشته باشند و سرگردان نباشند.
  • در حضور مهمانان از گرانی مواد غذایی شکایت نکنید.
  • اگر آقایی با خانمی در رستوران غذا می خورند ، حتماً باید آقا بریا خروج از رستوران پیش قدم شود.
  • هنگام ریزش باران باید آقا چتر را بالای سر خانم بگیرد و موقع ورود به رستوران چتر را به پیشخدمت بسپارد تا قطرات آب در سالن رستوران روی زمین پخش نشود.

 

تلفن کردن

  • اگر به کسی تلفن می کنید که شما را نمی شناسد اوّل خود را معرفی کنید ولی اگر شخص ناشناس به شما تلفن کرد ، نیاز نیست که شما اول خود را معرفی کنید.
  • وقتی از تلفن عمومی استفاده می کنید کوتاه و مختصر صحبت کنید تا دیگران نیز زیاد منتظر نمانند.
  • برای استفاده از تلفن خصوصی دیگران از آنها اجازه بگیرید.
  • وقتی شخصی با تلفن صحبت می کند از او درو شوید تا راحت تر بتواند با تلفن صحبت کند . گوش دادن به صحبتهای دیگران خلاف ادب است.
  • در هنگام صحبت تلفنی چیزی نخورید که شنونده تصور کند مزاحم غذا خوردن شما شده است و یا نسبت به سخنان او بی توجه هستید.
  • هرگاه کاری دارید که باعث می شود به حرف های تماس گیرنده توجه نکنید از او بخواهید که بعداً تماس بگیرد یا حتی خودتان تماس بگیرید.
  • اگر در گرفتن شماره دیگران شک دارید به دفترچه تلفن مراجعه کنید تا برای دیگران ایجاد مزاحمت نشود.
  • ممکن است شخص تماس گیرنده با فردی در منزل شما کار داشته باشد که در آن لحظه حضور ندارد ، اسم و شماره تلفن وی را یادداشت کنید و بیشتر کنجکاو نشوید.
  • حتی الامکان نگذارید بچه های کوچک به تماس های تلفنی شما پاسخ دهند.
  • اگر مهمانتان خواست با جایی تماس بگیرد او را تنها بگذارید تا راحت باشد.
  • از گفتگوی همزمان با چند تلفن بپرهیزید و کسی را پشت خط منتظر نگذارید.
  • وقتی با کسی کاری دارید و او نیست که به تلفن شما پاسخ دهد ، پس از مدتی دوباره با وی تماس بگیرید.
  • در زمان استراحت افراد به انها تلفن نزنید حتی اگر نسبت به ایشان احساس راحتی و صمیمیت می کنید.
  • در هنگام جلسات کاری و مجالس سخنرانی تا حدّامکان از مکالمه تلفنی خودداری کنید و یا از بلند صحبت کردن بپرهیزید.
  • سعی کنید خبرهای دروغ و ناگوار را به کسی منتقل نکنید ،غ سعدی می گوید:                                                         بلبلا مژده ی بهار بیار                   خبر بد به بوم باز گذار

نامه نگاری

  • شیوه نامه نوشتن هر فرد بیانگر سطح علمی ،فکری و توجهات او به دیگران می باشد.
  • موقع عصبانیت به دیگران نامه ننویسید و یا اگر نوشتید قبل از ارسال چند بار ان را بخوانید و ارسال ان را به تأخیر بیاندازید.
  • دیدهخ شدن خط شما در نامه ایجاد رأفت و صمیمیت می کند ،به ویژه وقتی می خواهید به دیگری تبریک یا تسلیت بگویید.
  • نامه نگاری با دوستانتان با ایجاد رابطه ای صمیمانه ، سبب استحکام روابط شما با دوستانتان می شود.
  • حتماً به نامه دیگران پاسخ دهید و برای آنها ارزش قائل شوید.
  • جملات نامه های خود را مختصر بنویسید و زیاده گویی نکنید.
  • رعایت حرمت دیگران حتّی در متن نامه الزامی است.
  • از انجا که هر فردی در زندگی امروزی به اندازه ی کافی غم و غصه دارد ، سعی کنید با نامه هایتان بر غم های او نیفزایید، گفتن مشکلات شخصی در نامه کاری از پیش نمی برد.
  • هرگز نامه های خصوصی دیگران را نخوانید و از پرسش های اضافی و بی مورد از صاحب نامه خودداری کنید.
  • هرگز روی پاکت ننویسید " خصوصی" زیرا ممکن است افراد دیگر خان.اده فکر کنند شما آنها را فضولا دانسته اید. سعی کنید نامه های خصوصی را به محل کار افراد ارسال کنید.

 

رانندگی

  • رانندگی نشان دهنده شخصیت شماست ،با شخصیت خود بازی نکنید.
  • با سرعت رانندگی نکنید،این کار یعنی بی احتیاطی و بی توجهی به جان دیگران.
  • عدم رعایت حقوق دیگران هنگام رانندگی ممکن است جان چند نفر را غیر از خودتان به خطر بیندازد.
  • بوق وسیله ای هشدار دادن است نه سلام و علیک و شادی، پس فقط در موارد ضروری بوق بزنید.
  • اگر دیر به مقصد برسید بهتر از ان است که هرگز نرسید.
  • هنگام عصبانیت رانندگی نکنید، آرامش خود را حفظ کنید.
  • ممکن است با ماشینی که کنار خیابان پارک کرده تصادف کنید، صبر کنید تا صاحب آن بیاید و خسارتش را بپردازید .
  • اگر عجله دارید شماره تلفن خود را برای او یادداشت کنید و جلوی ماشینش بگذارید.
  • هنگام تصادف اگر حق با شماست با ملایمت رفتار کنید تا پلیس بیاید . سر . صدا کردن هیچ مشکلی را حل نمی کند.
  • اگر خودرویی در حال خارج شدن از پارک است یا از فرعی به اصلی می اید برای او توقف کنید.
  • اگر در اثر باران یا هر عامل دیگر آب و گل و لای جایی جمع شده ، آهسته برانید تا دیگران را کثیف نکنید.
  • اگر با عابری تصادف کردید ، به او کمک کنید و اگر بستری شد حتماً به عیادتش بروید تا وظیفه ی اخلاقی خود را انجام داده باشید.
  • با قرار دادن یک پلاستیک در اتومبیل جهت جمع آوری زباله ها در نظافت خیابانهای شهر بکوشید و آشغال ها را بیرون نریزید، خیابان ها هم جزئی از محیط زندگی ماست.

مسافرت

  • هنگام مسافرت قواعد و قوانین شهر یا کشور میزبان را به خوبی رعایت کنیم.
  • اگر می خواهید کسی را به خوبی بشناسید با او به مسافرت بروید، زیرا در مسافرت است که میزبان تحمّل مشکلات و صبر و پایداری افراد آشکار می شود.
  • از آنجا که یک جهانگرد نماد آداب و رسوم کشور خود است، باید بسیار یمراقب رفتار خود باشید، همواره افراد زیادی شما را زیر ذرّه بین دارند.
  • اگر حتی به میزان کمی زبان کشور میزبان را یاد بگیرید بهتر می توانید با مردم آن ارتباط و دوستی ایجاد کنید.
  • هنگام مسافرت با اتوبوس ، به موقع در ایستگاه حاضر شوید تا افراد دیگر معطل شما نشوند.
  • تعریف زیاد یا حتّی شکایت از کشور خودتان ممکن است باعث دل زدگی اطرافیان شما یا تحقیر شود.
  • جنس گران نخرید، اما زیاد هم چانه نزنید تا در نظر هم میهمانانتان خسیس جلوه کنید.
  • برای عکس گرفتن از اشخاص یا مکان های جالب حتما| ً از قبل اجازه بگیرید.
  • سفر به خارج از کشور را وسیله ای برای فخر فروشی نکنید، به هنگام ضرورت فقط از خاطراتتان یاد کنید.
  • با خرید سوغات به خصوص سوغات سنتی و محلی هم به صنایع دستی آن منطقه کمک می شود و هم یادگار خوبی از سفر برای شما به یادگار خواهد ماند.
  • قبل از مسافرت حتماً از سلامتی و ایمنی وسیله ای نقلیه ای خود اطلاع کافی داشته باشید. در صورت داشتن نقص نسبت به برطرف کردن عیب آن اقدام کنید.
  • قبل از مسافرت حتماً از طریق شماره تلفن از اوضاع جوّی و موقعیت راهها و نقشه راه اطلاعات لازم را کسب کنید.
  • در سفر های گروهی انضباط ، همکاری، صبر و حوصله را پیشه خود سازید.

سینما و تئاتر

  • اگر سالن تئاتر یا سینما در طبقه بالا باشد باید بزرگترها موقع بالا رفتن، پشت سر وموقع پایین آمدن در جلو حرکت کنند تا در مواردی مثل لغزیدن ، تنه خوردن،پرت شدن بتوانند از دیگران محافظت نمایند.
  • در سالن نمایش صحبت کردن،انتقاد از فیلم یا نمایشنامه یا تفسیر آنها صحیح نیست و موجب ناراحتی دیگران می شود.
  • اگر از موضوع داستان فیلم یا نمایشنامه اطلاع دارید آن را برای همراهان خود شرح ندهید.
  • بعد از پایان فیم یا تئاتر کافی است چند دقیقه سر جایمان بنشینیم و بعد با خیال راحت از درب خروجی بیرون برویم .خروج همه افراد سالن در یک لحظه امکان ندارد.
  • قبل از رفتن به سینما یا تئاتر از کیفیت فیلم یا نمایشنامه سئوال کنید.شاید مناسب کودکان یا خانم ها نباشد.
  • باز کردن پاکت های کاغذی یا پلاستیکی باید باید بدون سر و صدا باشد که حواس دیگران را پرت نکند.
  • وقتی خانمی می خواهد در سالن سینما یا تئاتر از جلوی شما رد شود و فاصله صندلی ها کم است بهتر است بایستیم تا به راحتی عبور کند.
  • چنانچه در سالن به دوستی برخورد کردید سلام واحوالپرسی را کوتاه کنید تا موجب سد راه دیگران نشود.
  • ست زدن، هورا کشیدن و بلند شدن در حین نمایش فیلم و قبل از شروع آن صحیح نیست.
  • در هنگام تماشای فیلم از خوردن برخی خوراکی ها مانند تخمه که باعث ایجاد صدای اضافی می شود جداً خودداری کنید.
  • کوچه و خیابان
  • طرز راه رفتن هر کس در معابر عمومی نشانه ای از اخلاق و رفتار اوست.
  • اصلاح ، آرایش و شانه زدن به موها در کوچه و خیابان ، خلاف نزاکت است.
  • وقتی دوستی در خیابان شما را سوار اتومبیل خود کرد در قسمت جلو اتومبیل بنشینید مگر آنکه قسمت جلو اشغال شده باشد.
  • بعضی ها با نگاه کردن به آینه ها و شیشه های خیابان ، وضع لباس و آرایش خود را درست می کنند و این عمل جالبی نیست.
  • اگر به کسی تنه زدید یا غفلتاً پای او را لگد کردید حتماً بایستید و از او عذر خواهی کنید.
  • انداختن آب دهان و بینی بر خلاف ادب و بهداشت عمومی است.
  • چتر و عصا را طوری بگیرید که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند.
  • کوچه و خیابان محل عبور و مرورو شماست، آشغال نریزید، بهتر است آنها را داخل یک پاکت یا نایلون گذاشته و بعدا آن را در فرصت مناسب داخل سطل زباله بگذارید.
  • چنانچه در حین عبور از خیابان وسیله ای همراه دارید مواظب باشید برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند.
  • با دهان سوت زدن ، غذا یا میوه خوردن در خیابان خلاف ادب است. اگر دوست دارید آدامس بجوید زمانی باشد که تنها هستید و یا با دیگران حرف نمی زنید.
  • در خیابان به کسانی که نقص عضو دارند کمک کنیم و طوری نگاه کنیم که با دیگران فرقی ندارند. خیره شدن، آنها را ناراحت می کند.
  • وقتی چند نفری حرکت می کنید کوچه را مسدود نکنید ، دیگران هم حق عبور ندارید.
  • پیاده رو مخصوص عابر پیاده است. اگر قصد عبور از خیابان را دارید سعی کنید از محل های خط کشی شده عبور کنید و یا در زمانی که خیابان خلوت است از خیابان عبور کنید.
  • اگر با کسی قرار ملاقات گذاشتید سر وقت حاضر شوید، با این کار نشان می دهید فرد منظمی هستید.
  • وقتی مردی با خانمی در ک.وچه و یا خیابان حرکت می کند، مرد باید در سمت چپ او حرکت کند مگر اینکه وضعیت کوچه یا خیابان اقتضا کند.
  • یک مرد با وقار هیچ وقت بین دو خانم که همراه او هستند راه نمی رود بلکه طرف چپ حرکت می کند واگر محل عبور تنگ باشد چند قدم عقب تر حرکت می کند.
  • رعایت نوبت موقع سوار شدن به اتوبوس و تاکسی و همچنین نوبت خود را به افراد سالخورده و خانمها دادن نشانه فرهنگ بالای شهری است.
  • هنگام سوار شدن یک زن و مرد به تاکسی ابتدا باید مرد درب تاکسی را برای خانم بازکند و زمان پیاده شدن نیز ابتدا مرد پیاده می شود تا بتواند در موقع لزوم به او کمک کند.
  • هنگام برخورد یکمرد با خانمی که با او آشنایی دارد پس از سلام و تعارف اگر آن خانم توقف نکرد مرد نباید بایستد.
  • اگر در تاکسی یا اتوبوس یا تاکسی جای خود را به کسی می دهید کمی دورتر بایستید تا ان فرد خجالت نکشد.
  • زمانی که کسی جای خود را به شما داد از او تشکر کنید . تشکر نکردن خلاف ادب است.

هدیه دادن

  • هدیه دادن راهی برای ابراز محبت و دوست داشتن دیگران است.
  • هدیه لازم نیست سنگین و گران قیمت باشد ولی بایستی سلیقه و موقعیت کسی را که به او هدیه میشود در نظر گرفت.
  • کتاب هدیه ای گرانبها، ارزنده و آموزنده است مخصوصاً برای کسانی که به مطالعه علاقه دارند با ارزش شمرده شده ودر روحیه انها اثر مطلوبی می گذارد. این هدیه جاودان می تواند سالهای زیادی در خانواده ای باقی بماند و مورد استفاده چند نسل قرار گیرد.
  • گل هدیه ای است که در هر مناسبتی می توان از آن استفاده کرد.
  • از قرنها پیش گل نه تنها سمبل زیبایی بوده بلکه وسیله ای برای نشان دادن احساسات و عواطف انسانی به شمار می رفته است.
  • هدیه های گران قیمت همیشه برای ابراز محبت نیست، بعضی از مواقع جنبه خودنمایی دارد.
  • برای اشخاص ثروتند، هدیه بردن کار سختی است. بهتر است هدیه ای به آنها بدهیم که تهیه انمشکل است هر چند گران قیمت نباشد.
  • دادن هدایای سنگین و گران قیمت صحیح نیست، معاشرت را کم می کند.
  • روز تولد دوستان خود را در جایی یادداشت کنید و در وز تولد انها هدیه ای کوچک برایشان بفرستید . انها وقتی که میبینند که شما روز تولد انها را به یاد دارید خیلی خوشحال می شوند.
  • دادن پول به جای هدیه کار درستی نیست. شما با این کار آنها را نیازمند تشخیص می دهید .
  • نوع هدیه را برای هیچ کس مشخص نکنید.این کار رابطه اجتماعی خوبی را برقرار نمی کند.
  • براری انتخاب هدیه به سلیقه افراد توجه کنید.
  • از باز کردن هدیه کسی در حضور دیگران خودداری کنید. دیگران هدیه ها را با هم مقایسه می کنند و این کار باعث خجالت بعضی که هدیهنیاورده اند خواهد شد. مگر اینکه جشنی باشد که همه هدیه اورده باشند.
  • اگر بچه ای می خواهد به پدر و مادر خود هدیه ای بدهد بهتر است با پول تو جیبی خود هدیه ای هر چند کوچک بخرد تا اینکه از پدر و مادر خود قرض کند.

آپارتمان نشینی
آپارتمان نشینی از ویژگی های زندگی شهری است. با تقویت روحیه جمعی با آن کنار بیایید.
در مجتمع آپارتمانی افراد با خصوصیات شخصیتی و رفتارهای مختلف در کنار هم زندگی می کنند پس در حد لازم همسایگان خود را بشناسید.
در جلسات هیأت مدیره آپارتمان شرکت فعال داشته باشید.
هر تصمیمی که در هیپدت مدیره گرفته می شود در آرامش و امنیت زندگی شما تأثیر بسزایی دارد.
در صورت واگذاری مسئولیت اجرایی به شما با رویی گشاده آن را بپذیرید و در کمال اخلاص، صمیمیت و دقت آن را انجام دهید.
در پرداخت به موقع شارژ پیش قدم باشید.
بعضی از نقاط ساختمان مثل آسانسور ، پشت بام، فضای سبز، فضای باز، سالن اجتماعات ، سونا و استخر متعلق به همه ساکنان ساختمان است و هر خانواده در استفاده از آن سهم دارد.
از رفت و امدهای پر سر و صدا به خصوص در اوقات استراحت همسایه ها بپرهیزید.
وقتی که همسایه جدیدی به ساختمان شما وارد شد اولین خانواده ای باشید که به انها خوش آمد می گویید.
با همسایه خود مهربان باشید و حقوق |آنها را محترم بشمارید.
از پراکندگی اسباب و اثاثیه در پارکینگ ، راه پله ها یا جلوی درب آپارتمان خود خودداری کنید.
در صورت بروز اختلاف با همسایه ها از حضور حکم یا داور بی طرف استقبال کنید.
در صورت خرابی ونقص در امکانات ساختمان با صبر و حوصله با مدیر ساختمان همکاری کنید.
آسانسور برای بازی بچه ها نیست . طریقه استفاده صحیح آن را به کودکان بیاموزید.
برای جلوگیری از هزینه های اضافی و پرهیز از اسراف، پیشنهادهای سازنده بدهید .
برای مدیریت بر هزینه های ساختمان، مشکلات ساختمان را اولویت بندی کنید و به مرور به حل و فصل ان اقدام کنید.
در امور شخصی و خصوصی همسایه ها کنجکاوی نکنید.
نسبت به ورود و خروج افراد ناشناس حساس باشید و با کمال ادب دلیل حضور آنها را در محوطه ساختمان خود بپرسید.
شب درب ورودی ساختمان و اپارتمان خود را قفل کنید.
به دنبال تلافی کردن اشتباه همسایه ها نباشید و با کمال خوشرویی و متانت انها را به اشتباه خود آگاه سازید.
در ابتدای صبح و اواخر شب به منظور رعایت حال همسایه ها از گاز دادن بی مورد به اتومبیل و روشن نگه داشتن ان خودداری کنید.
اگر افراد سالمند در اطراف شما زندگی می کنند در انجام امور زندگی به انها کمک کنید و از احوالشان اگاه باشید.
آپارتمان نشینی یک فرصت مناسب برای تجربه ی یک زندگی با هم بودن و برای هم بودن است. به اندازه کافی از این فرصت بهره ببرید.
با رعایت بهداشت فردی به حفظ بهداشت عمومی ساختمان کمک کنید.
براری رفت و آمد در ساختمان، حتی در مسیرهای کوتاه لباس مناسب بپوشید.

رفتار با همسایگان

  • بدون مطالعه، روابط و معاشرت های خیلی نزدیک با همسابه برقرار کردن و اسرار خانوادگی را برای او گفتن ممکن است موجب پشیمانی گردد.
  • غیبت از همسایه دیگر یا شایعه پراکنی نه تنها از نظر اخلاقی صحیح نیست بلکه شخصیت شما را پایین می آورد.
  • در معاشرت با همسایگان گذشت داشته باشید و رفتار بچه ها را به حساب بزرگترها نگذارید.
  • احساس بی تفاوتی نسبت به همسایه ها نشانه خودخواهی، نداشتن آشنایی کافی به اداب معاشرت و عدم توجه به دیگران است.
  • داشتن روابط دوستانه خانم های همسایه برای انها اهمیت زیادی دارد چون اوقات تنهایی بهتر می توانند از تجارب همدیگر استفاده کنند.
  • در معاشرت با همسایه ها اعتدال را باید رعایت کرد. سرزده به خانه انها رفتن و در کارهای خصوصی انها دخالت کردن کار درستی نیست . روابط بیش از حد جنبه مزاحمت به خود می گیرد .
  • اگر همسایه جدیدی داشتید با یک لبخند به او خوش آمد گویی کنید. ادامه روابط را به او بسپارید که اگر مایل بود معاشرت کند.
  • به همسایه جدیدتان تلفن خود و تلفن های عمومیی ( نظیر تاکسی تلفنی محل، اورژانس، رستوران و ...) را بدهید شاید به شما و آنها نیاز داشته باشد.
  • از بلند کردن صدای رادیو و تلویزیون بخصوص در ساعت های آخر شب خودداری کنید. همسایه ها حق دارند آسایش داشته باشند.
  • در موارد مختلف بین شما و یکی از همسایه ها ، خودتان مشکل را حل کنید به همسایه های دیگر اطلاع ندهید. ذهنیت افراد نسبت به آن همسایه عوض خواهد شد.
  • اگر همسایه شما بیمار است با چند شاخه گل به عیادت او بروید . یک ملاقات کوتاه نشان می دهد خواهان تندرستی و شادی او هستید.
  • یک قسمت از پله های آپارتمان را موکت کنید تا سر و صدای افرادی که بالا می روند مزاحم دیگران نشود.
  • از بدگویی و دشنام به همسایگان خودداری کنید. هیچکس خواخهان یک دشمن در نزدیکی خود نیست.
  • اگر از خیابان عبور می کنید و می بینید که اتومبیل دوستتان خراب شده بی تفاوت عبور نکنید. اگر نمی توانید به او کمک کنید لااقل همکاری و محبت خود را اظهار کرده اید.
  • ابراز همدردی با همسایگان با پیش آمدهای ناگوار ، ادب و محبت شما را نشان می دهد. تصور کنید که فرد غم دیده شما هستید.
  • اتباط خود را با همسایه ها به مدت طولانی قطع نکنید.
  • برای ررفع نواقص محل سکونت خود با دیکران همکاری نمائید و در پیشرفت کارها کمک کنید.
  • با فرستادن هدیه ای کوچک، محبت همسایگان را به خود جلب کنید.
  • اگر جشنی داشتید چند نفر از همسایگان را دعوت کنید.

 

پیام های آموزش شهروندی

 

  • وجود شهری زیبا ،  مستلزم تعاون و همکاری افراد آن جامعه است
  • تخریب اموال عمومی ، اسراف در حق اجتماع است..
  • احساس مسئولیت نسبت به رفاه عمومی ، عامل ارتقاء فرهنگ عمومی است.
  • استفاده درست از اموال عمومی، خاستگاه پایداری و توازن قوانین و حقوق شهروندی است..
  • کسی که دارای عزم راسخ است، جهان را مطابق میل خویش تغییر می دهد.
  • زيبايي برون نشانه اي از زيبايي درون است..
  • شهر خوب ، تجلي گاه رفتار شهروندان است.
  • محيط زيست ميراث پدرانمان نيست بلكه امانت فرزندانمان است.
  • هويت اصلي هر شهر رفتار و كردار شهروندان آن است .
  • شهر بدون شهروند و شهرداري بدون مشاركت شهروندان معنای واقعی نخواهد داشت.
  • موفقيت هر شهرداري لازمه ی  مشاركت شهروندان است.
  • شهرداري شهر را زیبا مي سازد و شهروندان آن را پاکیزه نگه مي دارند.
  • پرسنل خدوم شهرداري ، شهر را تميز مي‌كنند و شهروندان فهيم آن را پاكيزه نگه مي‌دارند.
  • شهرمان را به نمایشگاه رفتار خوب و کردار نیک تبدیل کنیم .
  • شهروند خوب ،  شهرزیبا  می خواهد و شهر زیبا ، شهروند خوب
  • شهرنمایشگاه افکار  و فروشگاه رفتار شهروندان است .
  • اجرای قوانین مهمتراز وضع آنها است .
  • برای آنکه از بندگی دیگران آزاد باشیم همه باید بنده ی  قانون باشیم .
  • احترام به قانون احترام به خود است .
  • چنان رفتار کنیم که آزادی ، حریت و اخلاق وام دار رفتارمان باشد .
  • با رعایت حقوق شهروندی نظم و انضباط اجتماعی بر جامعه حاکم خواهد شد .
  • اولین شرط رعا یت حقوق شهروندی رعایت قوانین حاکم بر جامعه است .
  • رعایت نظم و نظام اجتماعی نشانه ای از حقوق شهروندی است .
  • احترام به قانون، احترام به حقوق شهروندی است .
  • احترام به حقوق شهروندی، احترام به خویش است .
  • نشانه شهروند خوب رعایت قوانین شهروندی است .
  • پرداخت عوارض مساوی با پویایي  شهر است .
  • با پرداخت به موقع عوارض در آبادی شهرمان سهیم باشیم
  • اموال عمومي امانت خداوند است در دستان ما.
  • شهر ما خانه‌ي ماست در حفظ و توسعه زيبائي‌هاي آن بكوشيم.
  • شكستن شاخه‌هاي درختان مثل شكستن بال‌هاي فرشتگان است.
  • بي تفاوتي نسبت به سرنوشت خود، بزرگترين عامل بدبختي انسانهاست.
  • شهر خوب و زيبا و سالم محصول مشاركت اجتماعي مسئولين و مردم است.
  • شهر خوب را شهروندان خوب مي سازند
  • شهر سالم و زيبا٬ حاصل اقدامات جزئي شما شهروندان مهربان است
  • در حفظ و نگهداري شهر خود كوشا باشيم
  • شهروندان سبز = تعامل سبز
  • شهروند گرامي٬ شهر براي رشد و توسعه نياز به دست هاي پر مهر شما دارد
  • آينده از آن كساني است كه به زيبا بودن روياهاي خود ايمان دارند.
  • شهر خوب يافتني نيست٬ بلكه ساختني است ٬ شهر خوب را شهروندان خوب مي سازند
  • شهروند عزيز: با پرداخت به موقع عوارض٬ با شهرداري در عمراني و آباداني شهر خود مشاركت كنيم.
  • خدمات رساني٬ عمران شهري و بهبود محيط هاي اجتماعي از ما٬ حفظ و نگهداري از شما...
  • پياده رو٬ كليد خوشبختي شهر
  • پياده رو٬ فضاي عمومي شهروندان است٬ لطفا" سد معبر نكنيد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار